Η Χριστουγεννιάτικη αγορά όπως φαίνεται θα κινηθεί σε χαμηλότερα επίπεδα με τους καταναλωτές να είναι συντηρητικοί στις αγορές τους
Ο υψηλός πληθωρισμός και η αβεβαιότητα που προκάλεσαν παγκοσμίως οι γεωπολιτικές αναταραχές ωθούν τους καταναλωτές σε πιο συντηρητικές επιλογές.
Έρευνες δείχνουν περιορισμό δαπανών σε δώρα, διασκέδαση και ταξίδια. Αλλά και αγορά φθηνότερων προϊόντων και λιγότερων τροφίμων για εορταστικά γεύματα, ώστε να αποφύγουν τη σπατάλη την εορταστική περίοδο.
Ανάσα στους καταναλωτές φιλοδοξεί να δώσει το υπουργείο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας το εορταστικό καλάθι του νοικοκυριού στις 14 Δεκεμβρίου. Το οποίο θα είναι και διευρυμένο με νέα προϊόντα λόγω των αγορών για το Χριστουγεννιάτικο και το Πρωτοχρονιάτικο τραπέζι.
Στο εορταστικό καλάθι θα ενταχθούν επιπλέον είδη κρέατος καθώς επίσης και χριστουγεννιάτικα εδέσματα (όπως τσουρέκι, βασιλόπιτες κ.ά)
Παράλληλα, διερευνάται η δημιουργία νέου καλαθιού παιχνιδιών, με περιορισμένη διάρκεια την περίοδο των εορτών, που θα περιλαμβάνει συγκεκριμένες ομάδες παιχνιδιών.
Σε αυτό θα συμμετάσχουν αλυσίδες παιχνιδιών. Προϋπόθεση για τη νέα πρωτοβουλία να βρεθεί η κατάλληλη φόρμουλα από την Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Έτσι ώστε να αποκλειστεί οποιοδήποτε ενδεχόμενο δημιουργίας στρεβλώσεων στην χριστουγεννιάτικη αγορά.
Προσεκτικές αγορές από τους καταναλωτές
Πιο προσεκτικοί στις αγορές τους θα είναι οι καταναλωτές τα εφετινά Χριστούγεννα, εξαιτίας του αυξημένου κόστους ζωής. Αυτό επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Θάνος Μαύρος, Εταίρος, Συμβουλευτικές Υπηρεσίες ΕΥ Ελλάδος. Και Επικεφαλής Τομέα Καταναλωτικών Προϊόντων και Λιανεμπορίου της EY στη Ν.Ευρώπη.
Σύμφωνα με την τελευταία έκδοση της τακτικής παγκόσμιας έρευνας της ΕΥ, Future Consumer Index.
Το 89% δηλώνουν ότι σκοπεύουν να ξοδέψουν λιγότερα ή να μην αυξήσουν τις δαπάνες τους για τις οικογένειές τους
Το 37% των θα αγοράσουν λιγότερα τρόφιμα για εορταστικά γεύματα, ώστε να αποφύγουν τη σπατάλη αυτή την εορταστική περίοδο.
Αυτό, σύμφωνα με τον κ. Μαύρο, δεν προκαλεί έκπληξη στο σημερινό περιβάλλον υψηλού πληθωρισμού. Το 92% και το 87% ανησυχούν για την οικονομία της χώρας τους και για τα προσωπικά τους οικονομικά.
Μαζί με την οικονομική αβεβαιότητα, οι καταναλωτές αναφέρουν και περιβαλλοντικές ανησυχίες ως λόγο μείωσης της καταναλωτικής δαπάνης τη γιορτινή περίοδο.
Είναι χαρακτηριστικό ότι 41% των ερωτώμενων δηλώνουν ότι σκοπεύουν να αγοράσουν λιγότερα αγαθά για περιβαλλοντικούς λόγους.
Έρευνα της ΕΥ
Το ποσοστό των καταναλωτών με προτεραιότητα την οικολογία είναι πλέον το ίδιο (25%) με όσων προτάσσουν την προσιτή τιμή.
«Βλέπουμε πολλά σημάδια ότι μια σημαντική μερίδα καταναλωτών μετακινείται προς πιο βιώσιμες καταναλωτικές επιλογές». Δηλώνει ο κ.Μαύρος και συμπληρώνει ότι «αυτό πρέπει να το λάβουν σοβαρά υπόψη οι επιχειρήσεις».
Έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) με δείγμα 1.000 καταναλωτές
Η έρευνα για τη χριστουγεννιάτικη αγορά έγινε το διάστημα 9-11 Νοεμβρίου 2022 και δείχνει ξεκάθαρη τάση των καταναλωτών. Δηλαδή, εξοικονόμηση χρημάτων για τις αγορές βασικών αγαθών και υπηρεσιών και δευτερευόντως διαχείρισης χρημάτων.
Μείωση των δαπανών για βασικές υπηρεσίες
Όπως φαίνεται μεγαλύτερη είναι η πίεση στη μείωση των δαπανών για βασικές υπηρεσίες και λιγότερο για βασικά αγαθά.
Συγκεκριμένα, το 80% του κοινού δηλώνει ότι έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης όπως είναι η εστίαση, οι διακοπές, τα ταξίδια κ.α.,
Το 66% δηλώνει ότι έχει μειώσει την κατανάλωση ρεύματος, το 62% ότι έχει αναβάλει εργασίες συντήρησης και επισκευής
Επίσης, το 55% δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου. Το 25% δηλώνει ότι έχει χρησιμοποιήσει χρήματα από τις αποταμιεύσεις του για να καλύψει τις αγορές του.
Το 20% έχει αναβάλει την πληρωμή λογαριασμών ή έχει προχωρήσει σε στάση πληρωμής των υποχρεώσεων του. Το 15% έχει αυξήσει τον χρόνο εργασίας ή έχει βρει δεύτερη εργασία προκειμένου να αυξήσει το εισόδημα του.
Ποσοστό 10% των καταναλωτών που συμμετείχαν στην έρευνα έχει αυξήσει τη χρήση πιστωτικών καρτών για να καλύψει τις αγορές του. Ενώ μόλις 9% του κοινού δηλώνουν ότι δεν έχουν λάβει κανένα απολύτως μέτρο για την αντιμετώπιση των πληθωριστικών πιέσεων.
Οι εορταστικές προτεραιότητες των καταναλωτών στην χριστουγεννιάτικη αγορά
Πώς θα συμπεριφερθούν την περίοδο των εορτών διερευνά και πρόσφατη μελέτη της NielsenIQ Consumer Insights «Unwrapping Europeans Holiday Outlook». Στην έρευνα για την χριστουγεννιάτικη αγορά συμμετείχαν περισσότεροι από 800 καταναλωτές στην Ελλάδα.
Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η αναμενόμενη δαπάνη εφέτος τα Χριστούγεννα είναι ίση ή μεγαλύτερη από πέρυσι. Το 45% των ελληνικών νοικοκυριών δηλώνουν ότι ο προϋπολογισμός για τρόφιμα, ποτά, δώρα, διασκέδαση θα είναι ίσος με το 2021.
Το 40% θα ήθελε να ξοδέψει λιγότερα χρήματα σε αυτές τις κατηγορίες φέτος. Ενώ, το 15% των αγοραστών δηλώνουν ότι θα αυξήσουν τον προϋπολογισμό τους την ερχόμενη εορταστική περίοδο.
Εκπτωτικές ευκαιρίες
Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, οι καταναλωτές δηλώνουν έτοιμοι να εκμεταλλευτούν κάθε εκπτωτικό γεγονός στην χριστουγεννιάτικη αγορά. Για να αγοράσουν εκ των προτέρων δώρα, ποτά αλλά και είδη διατροφής για τις εορτές.
Τυρί (81%), φρέσκο κρέας (74%) και χριστουγεννιάτικα γλυκά (64%) είναι οι τρεις συχνότερες κατηγορίες τροφίμων που προγραμματίζουν να αγοράσουν τα Χριστούγεννα.
Ενώ ανάμεσα στις κατηγορίες ποτών, οι μπύρες (61%) και το κρασί (60%) θα προστεθούν στο καλάθι.
Παρότι οι Έλληνες καταναλωτές ψάχνουν για προωθητικές ενέργειες στην χριστουγεννιάτικη αγορά, δεν θα διστάσουν να αγοράσουν πολυτελή προϊόντα.
25% των ερωτηθέντων δηλώνουν ότι θα αγοράσουν πολυτελή προϊόντα στη κατηγορία του φρέσκου κρέατος.
Ενώ στη κατηγορία των ποτών, πολυτελής μάρκες και είδη θα επιλεχθούν ανάμεσα στα κρασιά (20%) και τις σαμπάνιες (22%).
Για Χριστουγεννιάτικα δώρα, οι Έλληνες καταναλωτές θα επιλέξουν φέτος να δωρίσουν κατά κύριο λόγο ρούχα / παπούτσια (55%) και παιχνίδια (43%).
Ψηλά στη λίστα αγορών τα προϊόντα τεχνολογίας (28%), ομορφιάς (37%) και δώρα που θα χαρίσουν «Εμπειρία» (27%) στους αγαπημένους
71% των καταναλωτών θα επισκεφθούν το διαδίκτυο για να πάρουν ιδέες και να εμπνευστούν για τα δώρα που προγραμματίζουν.
Το ηλεκτρονικό κατάστημα (69%) για προϊόντα τεχνολογίας θα επιλεχθεί ως κανάλι αγοράς σε μεγαλύτερο βαθμό από το φυσικό κατάστημα (52%).
ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ