Του Συμεών Πεϊμανίδη
Καθισμένοι στις αποσκευές τους και απογοητευμένοι, οι ταξιδιώτες συχνά αναγκάζονται να υποστούν μια τεράστια ταλαιπωρία, λίγη ώρα πριν επιβιβαστούν στο πλοίο ή το αεροπλάνο. Η υπαιτιότητα ανήκει άλλοτε στην αεροπορική ή ακτοπλοϊκή εταιρία, ενώ άλλες φορές λόγοι ανωτέρας βίας καθηλώνουν το μεταφορικό μέσο στον τόπο αναχώρησης. Ωστόσο, οι επιβάτες έχουν κάποια δικαιώματα, τα οποία –αν θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς- σπανίως τους αποδίδονται. Γι’ αυτό τα συγκεντρώσαμε και σας τα παρουσιάζουμε με τη μορφή ερώτησης – απάντησης.
Ταξιδεύοντας με πλοίο
-
Μπορώ να επιστρέψω το εισιτήριό μου;
Η απάντηση είναι «σαφώς ναι». Το ποσοστό της επιστροφής όμως ποικίλει. Στην περίπτωση που το εισιτήριο επιστραφεί σε διάστημα μεγαλύτερο των δεκατεσσάρων ημερών πριν τον απόπλου, η εταιρία σας δίνει πίσω ολόκληρο το χρηματικό αντίτιμο. 75% επί της συνολικής του τιμής λαμβάνετε όταν το επιστρέψετε επτά ημέρες πριν την αναχώρηση, ενώ 50% της τιμής σας αποδίδεται για διάστημα μεγαλύτερο των 12 ωρών πριν την επιβίβαση.
-
Τι προβλέπεται εάν καθυστερήσει το πλοίο λόγω βλάβης;
Εδώ, αρχικά, σας δίνεται το δικαίωμα υπαναχώρησης και αποζημίωσης ολόκληρου του αντιτίμου που καταβλήθηκε. Επίσης, με μέριμνα της εταιρίας και εάν το επιτρέπουν τις συνθήκες, μπορείτε να διαμείνετε εντός του πλοίου και να προωθηθείτε αργότερα στον προορισμό σας.
Ακόμη, όπου αυτό είναι εφικτό, η εταιρία πρέπει να μεριμνά για τη χορήγηση τροφής, εάν η καθυστέρηση ξεπερνά τις τέσσερεις ώρες και η προβλεπόμενη τελική αναχώρηση γίνει την επόμενη ημέρα.
Αποζημίωση 25% ή 50% επί του ναύλου ή άλλη αντισταθμιστική παροχή προβλέπεται κατόπιν συμφωνίας, μόνο εφόσον τελικά φτάσατε στον προορισμό με το ίδιο ή άλλο πλοίο με μέριμνα και δαπάνη της εταιρείας και η καθυστέρηση σας είναι μεγαλύτερη των 3 ή 6 ωρών αντίστοιχα από την προγραμματισμένη άφιξη στο λιμάνι προορισμού.
Τέλος, εάν με υπαιτιότητα της εταιρίας δεν φτάσατε στον τόπο που επιθυμείτε εντός 24 ωρών σας επιστρέφεται στο διπλάσιο η τιμή του ναύλου επιβάτη και ολόκληρη η τιμή του ναύλου οχήματος.
-
Τι γίνεται σε περίπτωση απαγόρευσης απόπλου;
Λαμβάνετε πλήρη επιστροφή των χρημάτων σας ή άλλη αντισταθμιστική παροχή, εφόσον δεν ενημερωθήκατε για το ακυρωθέν δρομολόγιο.
-
Έχω έγκυρο εισιτήριο αλλά δεν μου επιτρέπεται η επιβίβαση.
Σε αυτή την περίπτωση ισχύει αποζημίωση τριπλάσια της αξίας του ναύλου, ενώ δικαιούστε να προωθηθείτε στον προορισμό σας με κάθε πρόσφορο μέσο και φυσικά να λάβετε ειδική μέριμνα για τη διαβίωσή σας.
Υποχρεώσεις της ακτοπλοϊκής και παράπονα καταναλωτών
Η εταιρία επωμίζεται το βάρος της ενημέρωσης των καταναλωτών για κάθε τι που τον αφορά, ακόμη και για εκπτώσεις σε εισιτήρια. Όσον αφορά τη διαμαρτυρία σας για κάποιο γεγονός, απευθύνεστε πρώτα στην ίδια την εταιρία (εάν βρίσκεστε εν πλω στον αρμόδιο αξιωματικό), καταθέτοντας εγγράφως τους λόγους της δυσαρέσκειάς σας. Εάν δεν λάβετε απάντηση εντός 15 ημερών μπορείτε να μιλήσετε απευθείας είτε στη Λιμενική Αρχή επιβίβασής ή αποβίβασής είτε στο ΥΕΝΑΝΠ/Δ/νση Θαλασσίων Συγκοινωνιών ή στην Δ/νση Μεταφορών της Γ.Γ. Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής και στη διεύθυνση που αναφέρεται στο πίσω μέρος του ειδικού εντύπου.
Ταξιδεύοντας με αεροπλάνο
Με τον κανονισμό του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου θεσπίστηκαν οι κοινοί κανόνες αποζημίωσης των επιβατών αεροπορικών μεταφορών και παροχής βοήθειας σε περίπτωση άρνησης επιβίβασης, ματαίωσης ή μεγάλης καθυστέρησης.
Ο Κανονισμός εφαρμόζεται σε πτήσεις που αναχωρούν από αερολιμένα στο έδαφος Κράτους Μέλους και η πτήση εκτελείται από οποιοδήποτε αερομεταφορέα ή σε πτήσεις που αναχωρούν από αερολιμένα στο έδαφος Τρίτης Χώρας με προορισμό αερολιμένα στο έδαφος Κράτους Μέλους και εφόσον η πτήση πραγματοποιείται με κοινοτικό αερομεταφορέα.
-
Τι ισχύει για τις ακυρώσεις πτήσεων;
Εάν η πτήση ακυρωθεί έχετε δικαίωμα να επιλέξετε επιστροφή του αντιτίμου του εισιτηρίου, μεταφορά με άλλη πτήση ή πτήση επιστροφής. Δικαιούστε αυτονοήτως βοήθεια στο αεροδρόμιο. Συγκεκριμένα, εάν δεν είχατε ενημερωθεί για την ακύρωση τουλάχιστον 14 ημέρες πριν από την προγραμματισμένη ημερομηνία αναχώρησης, έχετε δικαίωμα σε αποζημίωση.
Ωστόσο, δεν οφείλεται αποζημίωση, αν ο αερομεταφορέας μπορεί να αποδείξει ότι η ακύρωση οφείλεται σε έκτακτες περιστάσεις που δεν θα μπορούσαν να αποφευχθούν.
-
Προβλέπεται αποζημίωση για καθυστερήσεις ή άρνηση επιβίβασης;
Πάλι, εάν η πτήση σας έχει καθυστέρηση, δικαιούστε βοήθεια, επιστροφή του αντιτίμου του εισιτηρίου και πτήση επιστροφής, ανάλογα με τη διάρκεια της καθυστέρησης και την απόσταση της πτήσης.
Εάν φτάσατε στον τελικό σας προορισμό με καθυστέρηση μεγαλύτερη από 3 ώρες, δικαιούστε αποζημίωση, εκτός αν η καθυστέρηση οφειλόταν σε έκτακτες περιστάσεις (π.χ. καιρικές συνθήκες).
Στην περίπτωση που χωρίς προφανή λόγο ή δική σας υπαιτιότητα η εταιρία σας αρνηθεί την επιβίβαση στο αεροσκάφος, έχετε τα ίδια με τα παραπάνω δικαιώματα.
-
Έχασαν τη (χειρ)αποσκευή μου. Πώς αντιδρώ;
Έως τα 1.300 € μπορείτε να λάβετε εάν χαθεί η φθαρεί η αποσκευή σας και ευθύνεται η εταιρία. Η ίδια φέρει ευθύνη και για την καταστροφή της χειραποσκευής σας.
Σημαντικό: Η καταγγελία για απώλεια ή φθορά αποσκευών θα πρέπει να υποβάλλεται εγγράφως στην αεροπορική εταιρεία εντός 7 ημερών, ή εντός 21 ημερών από την παραλαβή των αποσκευών σας εάν έφθασαν με καθυστέρηση.