Του Άκη Καπράνου…
Κανείς δεν ξεπέρασε το 2001 του Κιούμπρικ τόσα χρόνια μετά, σε μια εβδομάδα επανεκδόσεων. Βγαίνουν επίσης το παιδικό «Κρίστοφερ και Γουίνι» και η αμφιβόλου ποιότητος (σε εικόνα εννοώ) επανέκδοση «Βοκκάκκιος ‘70»…
2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος
Η ταινία-ορόσημο, η οποία επαναπροσδιόρισε τα όρια της κινηματογραφικής παραγωγής και καθιέρωσε τον Κιούμπρικ ως έναν από τους πιο επαναστατικούς σκηνοθέτες όλων των εποχών, είχε αρχικά κυκλοφορήσει σε φορμάτ cinerama 70mm στις 4 Απριλίου 1968. Φέτος συμπληρώθηκαν 50 χρόνια από τότε και η επανέκδοση βασίζεται σε μια πραγματική φωτοχημική αναδημιουργία, χωρίς ψηφιακά τρικ, αναθεωρημένα εφέ ή μοντάζ, ώστε σήμερα ν’ αναβιώνουμε την εμπειρία που έζησε το κινηματογραφικό κοινό πριν από 50 χρόνια.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο βραβευμένος σκηνοθέτης, σεναριογράφος και παραγωγός Κρίστοφερ Νόλαν, πιστός θαυμαστής του Κιούμπρικ, συνεργάστηκε στενά με την ομάδα της Warner Bros. Pictures καθ’ όλη τη διάρκεια του mastering της ταινίας. Όσο για το τι σημαίνει, και τι θελει να πει, θα πρότεινα να μην πείτε στον κόπο. Τα μεγάλα έργα τέχνης καλό είναι να παραμένουν ανερμήνευτα. Σκηνοθεσία: Στάνλεϊ Κιούμπρικ Ηθοποιοί: Κιρ Ντουλία, Γουίλιαμ Σιλβέστερ
Μάκβεθ
Ο «Μάκβεθ» που ο Ουέλς παρουσίασε το 1948, δεν είναι απλά κινηματογραφημένο θέατρο. Είναι μια σκληρή προσπάθεια να υπερνικηθεί η ισχυρή αντίσταση ενός υπέροχου έργου ώστε να γυριστεί μια καλή ταινία, ανεξάρτητη από το θεατρικό έργο.Το, άγριο, πανέμορφο, αλλά εν τέλει αφιλόξενο και πάντα έρημο από ανθρώπους, σκοτσέζικο τοπίο αποτυπώνει την καρδιά των πρωταγωνιστών του. Υγρή από πόθο, λαχτάρα και επιθυμίες, στεγνή όμως από ελπίδα, αγάπη και πίστη.Από το πιο πλούσιο σε μονολόγους έργο του μεγάλου Άγγλου δραματουργού, ο Ουέλς δημιούργησε ηθελημένα ένα ψυχολογικό δράμα καθώς το μεγαλείο για τον Ουέλς δεν βρίσκεται στις ηρωικές πράξεις, αλλά στη μοναξιά και στην καταστροφή. Και κυρίως στην αποτυχία. Το παν για τον Ουέλς είναι να αποτυγχάνει κανείς μεγαλειωδώς. Όσο μεγαλύτερη η αποτυχία, τόσο μεγαλύτερο το Δέος. Σκηνοθεσία: Όρσον Ουέλς Ηθοποιοί: Όρσον Ουέλς, Πέγκι Γουέμπστερ
Ο άνθρωπος που σκότωσε τον Δόν Κιχώτη
Ο Τόμπι, ένας κυνικός σκηνοθέτης διαφημιστικών σποτ, βρίσκεται παγιδευμένος στις εξωφρενικές παραισθήσεις ενός γέρου Ισπανού τσαγκάρη που πιστεύει ότι είναι ο Δον Κιχώτης. Κατά τη διάρκεια των κωμικών περιπετειών τους, ο Τόμπι έρχεται αντιμέτωπος με τις συνέπειες μιας ταινίας που σκηνοθέτησε στα νιάτα του ιδεαλισμού του. Η ταινία έχει αλλάξει τα όνειρα ενός μικρού χωριού της Ισπανίας για πάντα.
Μπορεί άραγε να επανορθώσει και να βρει την ανθρωπιά του; Μπορεί ο Δον Κιχώτης να επιβιώσει της παραφροσύνης του; Σε αυτό το ταξίδι εμφανίζονται δαίμονες υπαρκτοί κι ανύπαρκτοι, μοντέρνοι και μεσαιωνικοί. Και ο Τέρι Γκίλιαμ που, επιτέλους ολοκληρώνει την ταινία που χρόνια προσπαθούσε να γυρίσει, προσπαθεί να πει όλα αυτά που θέλει όπως μπορεί (σίγουρα χρειαζόταν περισσότερο χρόνο και χρήμα). Υπάρχει όμως γνήσια τρέλα και πολλή αγάπη εδώ, για να την αρνηθεί κανείς. Σκηνοθεσία: Τέρι Γκίλιαμ Ηθοποιοί: Τζόναθαν Πράις, Άνταμ Ντράιβερ
Η καλόγρια
Όταν μια νεαρή καλόγρια αυτοκτονεί σ΄ένα απομονωμένο μοναστήρι της Ρουμανίας, ένας ιερέας με θολό παρελθόν (Ντέμιαν Μπισίρ) και μία ασκούμενη μοναχή (Τάισα Φαρμίγκα), στέλνονται από το Βατικανό για να διερευνήσουν τον θάνατό της. Διακινδυνεύοντας τη ζωή τους, την πίστη και τις ίδιες τις ψυχές τους, έρχονται αντιμέτωποι με μία δαιμόνια δύναμη στο πρόσωπο μιας καλόγριας. Η μονή μετατρέπεται σε τρομακτικό πεδίο μάχης ανάμεσα στους ζωντανούς και τους καταραμένους. Σκηνοθεσία: Κόριν Χάρντι Ηθοποιοί: Ντέμιαν Μπισίρ, Ταΐσα Φαρμίγκα, Τζόνας Μπλοκέτ, Σάρλοτ Χόουπ
Πρόσκληση σε γάμο
Ο Φρανκ και η Λίντσεϊ γνωρίζονται καθοδόν για έναν γάμο στην εξοχή και αντιπαθούν αμέσως ο ένας τον άλλον. Έχουν όμως μερικά κοινά: είναι κυνικοί, μισούν και οι δύο τον γάμο και, κυρίως, τον γαμπρό που εκτός από απεχθής ετεροθαλής αδερφός του Φρανκ, είναι και πρώην αρραβωνιαστικός της Λίντσεϊ. Τα πράγματα γι’ αυτούς θα χειροτερέψουν όταν συνειδητοποιήσουν πως ο γαμπρός και η νύφη τούς έχουν «ζευγαρώσει» για το ρομαντικό Σαββατοκύριακο, βάζοντάς τους μαζί σε κάθε πιθανή δραστηριότητα που προορίζεται για δύο. Χλιαρά ρομάντζα για γρήγορη κατανάλωση. Αλλά συμπαθούμε και τους δυο πρωταγωνιστές, οπότε… Σκηνοθεσία: Βίκτορ Λέβιν Ηθοποιοί: Κίανου Ριβς, Γουϊνόνα Ράιντερ
Γιατρέ μου, κερατωθήκαμε
Τι γίνεται όταν δεν είναι ένα παντρεμένο ζευγάρι που πηγαίνει σε σύμβουλο γάμου, αλλά δύο άπιστοι σύντροφοι; Παράτολμοι και ερωτευμένοι, η Βιβιάνα και ο Μοντέστο έχουν παρασυρθεί από ένα αμοιβαίο ανεξέλεγκτο πάθος και η κρυφή τους σχέση καταλήγει σε έναν απροετοίμαστο ψυχαναλυτή. Ιταλική φαρσοκωμωδία απ’ αυτές που δε θα βλέπαμε ποτέ αν δεν υπήρχαν ακόμα ανοιχτά θερινά σινεμά. Επίσης δε ξέρω τι να πω για τον ελληνικό τίτλο, έτσι όπως θυμίζει ελληνική βιντεοταινία δεκαετίας ’80. Σκηνοθεσία: Αλέσιο Μαρία Φεντερίτσι Ηθοποιοί: Άμπρα Αντζιολίνι, Πέτρο Σερμόντι