Το Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων, η ίδρυση του οποίου δομολογηθηκε πριν λίγες μέρες από το Υπουργείο Πολιτισμού, δεν αποτελεί ξεχωριστή πρωτοβουλία ούτε αυτοτελή δράση,αφού ο αρχικός σχεδιασμός το είχε εντάξει στο σχέδιο της Πολιτιστικής Ακτής του Πειραιά.
Η οποία προέβλεπε την ενοποίηση των Αρχαιολογικων χωρών του λιμανιού και την ίδρυση πέντε πρωτοποριακων μουσείων και τη σύνδεση τους ακόμα και με υποθαλάσσια ζευξη. Ολόκληρη η Πολιτιστική Ακτή, σύμφωνα με το αρχικό σχέδιο, θα εκτεινόταν σε μια έκταση 600 στρεμμάτων και θα περιελάμβανε εκτός του κτιρίου του Σιλό, την Πέτρινη Αποθήκη, το Καστρακι και το χώρο δίπλα και πάνω από το Σταθμό Λαρίσης έκτασης 6 στρεμμάτων που θα γινόταν το Πάρκο Μικρασιατων Προσφυγων.
Την αποκάλυψη αυτή έκανε αποκλειστικά στον δημοσιογράφο του Καναλιού Ένα Νίκο Παρασκευα, ο πρώην Πρόεδρος του ΟΛΠ Γιώργος Ανωμεριτης ,ο οποίος ήταν και ο εμπνευστής της ιδέας για την δημιουργια Μουσείου Εναλιων Αρχαιοτήτων,όπως ακούστηκε και στην τελευταία συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου όπου ο Δήμαρχος αναφέρθηκε στις θετικές εξελίξεις σχετικά με την εξέλιξή του θέματος.
Ήρθαμε σε επαφή με τον Γιώργο Ανωμεριτη ο οποίος μας είπε ακριβώς πώς γεννήθηκε η ιδέα και γιατί έπρεπε το κράτος να επιμείνει στην δημιουργία της Πολιτιστικής Ακτής Πειραιά. Η ανάδειξη και η αξιοποίηση του λιμανιού δεν είναι θέμα των Κινέζων μας είπε.Ειναι θέμα της Ελλάδας και ειδικά του Πειραιά που θα είναι ο κατ εξοχήν ωφελημένος από μια τέτοια προοπτική.Εμεις ως Διοίκηση του ΟΛΠ σκεφτήκαμε κάτι πολύ απλό.Τα κρουαζιεροπλοια και ειδικά τα τελευταίου τύπου που είναι σαν μικρές πολιτείες, έχουν σναγκη για ανεφοδιασμό σε νερό,καύσιμα,τρόφιμα και είδη γενικής χρήσης,επειδη ακριβώς οι ανάγκες τους είναι μεγάλες, πρέπει να βρίσκουν σε σύντομα χρονικά διαστήματα λιμάνι με τις κατάλληλες υποδομές για να τις καλύπτουν.Τετοιο λιμάνι στην χώρα μας είναι μόνο ο Πειραιάς.
Μπορεί και η Θεσσαλονίκη ή η Πάτρα ναεχουν τις υποδομές να εξυπηρετησουν αλλά είναι πολύ έξω από την πορεία των πλοίων που κάνουν κρουαζιέρες στην Ανατολική Μεσόγειο.Μονο ο Πειραιάς τα εξυπηρετεί γι αυτό και τον έχουν σε όλα τους τα προγράμματα κι όχι μόνο για την Ακρόπολη.
Στόχος μας ,συνέχισε ο κ.Ανωμεριτης ήταν να κρατήσουμε τον κόσμο της κρουαζιέρας στον Πειραιά. Υπάρχουν πολλοί επιβάτες κρουαζιέρας που πάνε στο πλοιο για το ταξίδι και όχι για τους προορισμούς.Τα μεγάλα γραφεία έχουν σταθερούς πελάτες που έχουν έρθει δύο και τρεις φορές στον Πειραιά και έχουν πάει στην Ακρόπολη. Αυτοί οι επιβάτες ψάχνουν κάτι καινούργιο και αυτό θα τους προσέφερε η Πολιτιστική Ακτή.Γι αυτό είχαμε προβλέψει όχι ένα Μουσείο αλλά 5 συν το Πάρκο των Μικρασιατων προσφύγων. Ένα Μουσείο θα ήταν το Εναλιων Αρχαιοτήτων,το άλλο θα ήταν το Αρχαιολογικό Μουσείο Λιμένων που θα στεγαζόταν στο Καστρακι που σήμερα είναι άδειο, το τρίτο θα ήταν το Μουσείο Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας που θα βασιζόταν στον Μηχανισμό των Αντικυθήρων,το τέταρτο θα ήταν το Μουσείο Μετανάστευσης που θα στεγαζόταν στην Πέτρινη Αποθήκη και το πέμπτο θα ήταν το Ιστορικό Αρχείο του ΟΛΠ,που από τότε που μπήκε στο λιμάνι η Cosco αγνοείται, μαζί με τα βιβλία του Βρετακου που είχε εκδώσει Οργανισμός και ήταν αποθηκευμένα στο ισόγειο του κτιρίου που φιλοξενούσε το ιστορικό αρχείο.
Μαζι με τα βιβλία έχουν εξαφανιστεί πολύτιμα αρχεία του ΟΛΠ από την ίδρυσή του από τον Ελευθέριο Βενιζέλο την δεκαετία του 1930 μέχρι τα τελευταία χρόνια. Ήταν ένας πραγματικός θησαυρός που δεν αναζητηθηκε ποτέ από το ελληνικό κράτος και φυσικά κανένας δεν γνωρίζει αν υπαρχει ή αν έχει καταστραφεί.Στο ίδιο πλάνο υπήρχε και το Μουσείο Εναλιων Αρχαιοτήτων για την ίδρυση του οποίου είχε συσταθεί Επιτροπή με Πρόεδρο τον αείμνηστο Πρύτανη του Πολυτεχνείου Δημήτρη Φατουρο.
Για την διευκόλυνση της ενοποίησης των χωρών και την απλούστευση της μετάβασης των επισκεπτών από την μία πλευρά της Πολιτιστικής Ακτής στην άλλη ,είχε σχεδιαστεί υποθαλάσσια ζεύξη που θα ενωνε την ακτή στο Λιοντάρι με την απέναντι εκεί που είναι η προβλήτα των πλοίων που πάνε στα Δωδεκάνησα .Έτσι ο τουρίστας θα έφθανε από το πλοίο στο Καστρακι σε χρόνο ρεκόρ και κυρίως χωρίς να επιβαρύνει την κυκλοφορία της πόλης,αφού δεν θα χρειαζόταν να κινηθεί γύρω από το λιμάνι .
Για την έναρξη των έργων αυτών, κατέληξε ο κ.Αμωμεριτης , είχαμε συγκεντρώσει και αφήσαμε στο ταμείο του ΟΛΠ 60 εκατ ευρώ. Τι έγιναν αυτά τα χρήματα δεν γνωρίζω…..τονισε.
Προσωπική μου άποψη,είπε, την οποίαν είχα πει στον κ.Πιτσιορλα και του είχα ζητήσει πιεστικά να την υιοθετήσει αλλά δεν εισακουσθηκα,ήταν τα 600 στρέμματα της Πολιτιστικής Ακτής και τα κτίρια που είχαν επιλεγει για τα Μουσεία, να μην παραχωρηθουν. Άλλωστε και που παραχωρηθηκαν δεν αξιοποιουνται και ρημαζουν.Η Cosco είναι μια πολύ δυνατή εταιρεία, από τις πρώτες στον κόσμο,που ειδικεύεται στον τομέα των θαλάσσιων εμπορευματικων Μεταφορών.Ουτε από κρουαζιέρα γνωρίζει ούτε από ακτοπλοΐα. Γι αυτό και τα έργα της κρουαζιέρας που ουσιαστικά της τα…φόρτωσαν ,καθυστερούν .Δεν θα αντιδρούσε αν εξαιρουσαμε κάποιους χώρους από τις παραχωρήσεις ειδικά στα σημεία που σχεδιαζοταν η Πολιτιστικη Ακτη. Απλά δεν επιμείναμε για να μην πούμε ότι δεν το αναφέραμε καν.Και βέβαια ουδείς ασχολήθηκε με το ιστορικό αρχείο του ΟΛΠ που αποτελεί κειμήλιο για την Ελλάδα.Και φυσικά δεν γνωρίζουμε αν προβλεπόταν από τη σύμβαση παραχώρησης να δοθεί στους Κινέζους.
Οι αποκαλύψεις αυτές που προέκυψαν από την παραπάνω συζήτηση με τον Γιώργο Ανωμεριτη αναλύθηκαν σε ειδική εκπομπή που έγινε στο Δημοτικό ραδιόφωνο Πειραιά για το Μουσείο Εναλιων Αρχαιοτήτων από τους δημοσιογράφους Γιάννη Κλαδη και Νίκο Παρασκευα ,στην οποία συμμετείχαν ο επικεφαλής του συνδυασμού Πειραιάς για Όλους Νίκος Μπελαβιλας και η Πρόεδρος του Συνδέσμου Ελλήνων Αρχαιολόγων Δήμητρα Κουτσουμπα.
Ο κ.Μπελαβιλας επιβεβαίωσε οτι ο σχεδιασμός της Πολιτιστικής Ακτής Πειραιά υπήρχε από το 2010 και μάλιστα το 2014 το έργο είχε ενταχθεί στο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αττικής.Ειπε ακόμα ότι παρά το γεγονός ότι το Μουσείο Εναλιων Αρχαιοτήτων προχώρα πλέον μόνο του ,είναι θετική εξέλιξη γιατί το Μουσείο αυτό θα είναι ένα από τα 4 μεγαλύτερα της χώρας και θα αποτελέσει πόλο έλξης όχι μόνο για τους τουρίστες αλλά για όλο τον κόσμο.Για τους φόβους που εκφράστηκαν για το αν θα είναι επισκεψιμο για όλο τον κόσμο ή θα έχουν πρόσβαση μόνο οι επιβάτες της κρουαζιέρας, τονισε ότι θα έχει ανεξάρτητη είσοδο από την Ηετιώνεια Πύλη και ως εκ τούτου θα είναι προσβάσιμο σε όλους.
Ο κ. Μπελαβιλας είπε επίσης ότι είναι αδιανόητο να αγνοείται το Ιστορικό Αρχείο του ΟΛΠ και θα πρέπει να γίνουν αμέσως έρευνες ακόμα και από τον Δήμο για τον εντοπισμό του.Εξεφρασε δε την έκπληξή του για το γεγονός ότι είχαν μείνει 60 εκατ ευρώ από τον κ. Ανωμεριτη για την έναρξη των έργων της Πολιτιστικής Ακτής Πειραιά τα οποία δεν αναφέρθηκαν από κανέναν.Σαν να μην υπήρχαν ή σαν να επρόκειτο για…πενταροδεκαρες και όχι για εκατομμύρια.
Καταλήγοντας ο κ. Μπελαβιλας τονισε ότι για το Μουσείο Εναλιων Αρχαιοτήτων έχει διασφαλιστεί κονδύλι ύψους 75 εκατ ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης αλλά το Σιλό το κτίριο δηλαδή που θα το στεγάσει και με τα χρήματα αυτά θα διαμορφωθεί σε Μουσείο,δεν έχει παραχωρηθεί ακόμα από την COSCO στο ελληνικό δημόσιο.Δηλαδη,αναρωτήθηκε, θα πέσουν τόσα λεφτά σε ενα κτίριο που δεν ανήκει στο κρατος;Για τον λόγο αυτό,συμπλήρωσε, θα πρέπει πολύ γρήγορα η κυβέρνηση να διεκδικήσει να γίνει η παραχώρηση και μάλιστα όχι μόνο του Σιλό αλλά και της Πέτρινης Αποθήκης και των υπολοίπων…γκριζων ζωνών που υπάρχουν στο λιμάνι.
Η κ. Κουτσουμπα υπογράμμισε ότι δύο επιστημονικά αρχιτεκτονικα σωματεία, ο ΣΑΔΑΣ και η ΠΕΑ,έχουν εκφράσει έντονες διαμαρτυρίες γιατί ενώ το 2012 είχε προκηρυχθεί διεθνής αρχιτεκτονικος διαγωνισμός για τη διαμόρφωση του Σιλό σε Μουσείο και μεταξύ 95 συμμετεχόντων είχε κερδίσει μια ελληνική εταιρεία, τώρα το Υπουργείο Πολιτισμού παρουσίασε άλλο σχέδιο διαμόρφωσης του κτιρίου, αγνοώντας τον διαγωνισμό αλλά και τον νικητή του.
Κάπως έτσι διαμορφώνεται η κατάσταση με το Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων. Σίγουρα είναι μια κατάκτηση για τον Πειραιά αλλά μπορεί να γίνει η αφορμή για να γίνουν κι άλλα ακόμα καλύτερα πράγματα στην πόλη μας.
ΝΙΚΟΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΑΣ