Σε απόλυτη ετοιμότητα ο κρατικός μηχανισμός για τη περίπτωση που χρειαστεί πληθυσμιακή απομάκρυνση από τα νησιά που μπορεί να επηρεαστούν άμεσα από μία ισχυρή σεισμική δόνηση ή ηφαιστειακή έκρηξη. Όπως δήλωσε στο Κανάλι Ένα 90.4 και τον Νίκο Μπαρδούνια ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Στέφανος Γκίκας, έχουν τεθεί ήδη σε εφαρμογή τα σχέδια ΤΑΛΩΣ και ΕΓΚΕΛΑΔΟΣ, ενώ υπάρχει διαρκής συνεννόηση με όλα τα Υπουργεία και τους φορείς.
Σχετικά με την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας τόνισε ότι από την 1η Μαΐου θα πρέπει τα πλοία να χρησιμοποιούν καύσιμο με λιγότερη περιεκτικότητα θείου, γεγονός που αυξάνει το κόστος, ωστόσο σε συνεργασία με τις ακτοπλοϊκές εταιρείες γίνονται προσπάθειες ώστε η αύξηση να μη καταλήξει στους επιβάτες.
Παράλληλα έκανε γνωστό ότι πραγματοποιείται μία μελέτη ανανέωσης του στόλου της επιβατηγού ναυτιλίας, ενώ με κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα κατασκευαστούν πράσινα πλοία, τα οποία θα μπουν στις ενδονησιακές κοινωνίες, σε μία σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα.
Όπως υπογράμμισε γίνονται προσπάθειες από τον Χρήστο Στυλιανίδη ώστε να διασφαλιστούν ακόμα περισσότερα χρήματα. Ήδη έχει ανακοινωθεί ότι για το πιλοτικό πρόγραμμα θα διατεθούν 265 εκατομμύρια που μπορεί να φτάσουν και 400 έως 500 εκατομμύρια. Επίσης, τα φιλικά προς το περιβάλλον πλοία, θα έχουν 12ετή σύμβαση προκαθορισμένου ναύλου για τις άγονες γραμμές, επισημαίνοντας ότι η εικόνα της ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας θα έχει αλλάξει άρδην έως το 2030.
Σε αυτό υπογράμμισε ότι θα παίξει σημαντικό ρόλο και η ανανέωση των λιμενικών υποδομών στα νησιά, κόστους 300 εκατομμυρίων εκ των οποίων τα 200 εκατομμύρια είναι από το πρόγραμμα μεταφορών του Υπουργείου Ναυτιλίας μέσω ΕΣΠΑ και τα 100 από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Τέλος ο κ. Γκίκας, στάθηκε και στο μεταφορικό ισοδύναμο, το οποίο χαρακτήρισε ως ένα πολύ σωστό μέτρο που πρέπει να στηριχθεί. Ωστόσο όπως είπε, σε πολλές περιπτώσεις δεν ήταν ούτε στοχευμένο ούτε και πολύ αποτελεσματικό. Για αυτό το λόγο πρόκειται να αναθεωρηθεί επί τη βάσει τεσσάρων αξόνων, με το κυριότερο να έχει μια κλαδική και χωρική εξειδίκευση στις επιχειρήσεις, ενεργοποιώντας το πρόγραμμα της νησιωτικής επιχειρηματικότητας. Επιπλέον η απόδοση των χρημάτων θα γίνεται άμεσα στους επιβάτες με το ποσό να αφαιρείται από την αρχική τιμή του εισιτηρίου.