Home

ΡΟΗ  ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Petrofin: Μειώνονται τα τραπεζικά δάνεια στη ναυτιλία

0 σχόλια ΝΑΥΤΙΛΙΛΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Του Νίκου Μπαρδούνια

Στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων 12 ετών βρίσκεται η  χρηματοδότηση της ναυτιλιακής βιομηχανίας, παγκοσμίως, από τις  μεγαλύτερες διεθνείς τράπεζες, σύμφωνα με στοιχεία από την ετήσια έκθεση της εταιρείας Petrofin Bank Research, καθώς εξαιτίας της κρίσης οι περισσότερες τράπεζες προσπαθούν ακόμη να διαχειριστούν τα κόκκινα δάνεια που έχουν.

Είναι χαρακτηριστικό ότι  το 2018 η παγκόσμια ναυτιλία  χρηματοδοτήθηκε με 300,7 δισεκατομμύρια δολάρια, μειωμένη κατά 12,8% σε σύγκριση με το 2017 παρά το γεγονός  ότι ο παγκόσμιος στόλος αυξήθηκε κατά 3,12%. Να σημειωθεί ότι η χρηματοδότηση της ναυτιλίας του 2017 έφθασε στα 345 δισ. δολ.  και το 2016 ήταν 355,2 δισ. δολ.

Ειδικότερα, σημειώνεται, ότι από το 2011 έως και τα  τέλη του 2018 οι σαράντα κορυφαίες τράπεζες, διεθνώς, μείωσαν τη χρηματοδότησή τους στη ναυτιλία κατά… 35% ενώ αρνητική συνεχίζει να παραμένει και κατά την διάρκεια  του τρέχοντος έτους. Επιπροσθέτως, μειούμενη είναι η τάση χρηματοδότησης της ναυτιλίας και  από τις διαδικασίες leasing αλλά και  μέσω των funds που καλύπτουν κάποια κενά τα τελευταία χρόνια από τον παραδοσιακό τραπεζικό τομέα.

Όσον αφορά στις ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες, καταγράφεται , επίσης, μείωση στο συνολικό δανειακό χαρτοφυλάκιο το οποίο στις 31/12/2018 μειώθηκε στα 53.176,32 εκατ. δολ., από 53.994,96 εκατ. δολ που ήταν το 2017.

 Οι Ευρωπαϊκές τράπεζες

Οι ευρωπαϊκές τράπεζες το 2017 μείωσαν τα ναυτιλιακά χαρτοφυλάκιά τους κατά  14% με εξαίρεση, όπως αναφέρεται στη σχετική έκθεση της εταιρείας Petrofin Bank Research, τις ελληνικές και γαλλικές τράπεζες που αύξησαν την συμμετοχή τους στο δανεισμό της ναυτιλίας. Συνολικά,  στο παγκόσμιο ναυτιλιακό  χαρτοφυλάκιο το ευρωπαϊκό μερίδιο το βρίσκεται  στο 58,7% από… 83% που ήταν το 2010,

Οι ελληνικές τράπεζες εξακολουθούν να αυξάνουν την έκθεσή τους στον ναυτιλιακό κλάδο, μία τάση που ξεκίνησε το 2017.

Το συνολικό δανειακό χαρτοφυλάκιό τους αυξήθηκε το 2018 κατά 8,03% και το μερίδιο των ελληνικών τραπεζών στην ελληνική ναυτιλία αυξήθηκε σε 18,47%, από 16,84% το 2017.

Οι Ελληνικές τράπεζες

Το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο μεταξύ των ελληνικών τραπεζών το έχει η Τράπεζα Πειραιώς  με συνολικά δάνεια ύψους 2,84 δισ. δολ . Ακολουθεί η Εθνική Τράπεζα  με δανειακό χαρτοφυλάκιο ύψους  2,453 δισ. δολ. Στην αμέσως επόμενη θέση βρίσκεται η Alpha Bank  με χαρτοφυλάκιο ύψους 2,34 δισ. δολ., ενώ στην τέταρτη θέση μεταξύ των ελληνικών τραπεζών βρίσκεται η Eurobank με ναυτιλιακό δανειακό χαρτοφυλάκιο ύψους 1,84 δισ. δολ. Επίσης, η Aegean Baltic Bank διαθέτει χαρτοφυλάκιο 178 εκατ. δολ., η Τράπεζα Κύπρου 90 εκατ. δολ και η Ελληνική Τράπεζα 80 εκατ. δολ.

Η Eurobank πρωτοστατεί σε ρυθμό ανάπτυξης με μία αύξηση 20,73%, ενώ το χαρτοφυλάκιο της Τραπέζης Πειραιώς αυξήθηκε κατά 3,27%, της Alpha Bank κατά 5,17% και της Εθνικής Τράπεζας κατά 1,05%.

Οι Ασιατικές τράπεζες

Η Ασιατικές τράπεζες σε σύγκριση με το 2010 αύξησαν  τη συμμετοχή τους κατά 140%, ενώ  οι  τράπεζες που βρίσκονται στις ΗΠΑ κατέχουν το 6,48% του παγκόσμιου ναυτιλιακού χαρτοφυλακίου.

Ωστόσο, οι κινεζικές τράπεζες  μείωσαν το 2018 την χρηματοδότηση προς τη ναυτιλία κατά 13,2% σε σύγκριση με το 2017 και το κενό καλύπτουν τα leasing που αύξησαν τη συμμετοχή τους κατά 9% ενώ μικρή άνοδο 5% καταγράφεται στις αμερικανικές τράπεζες.

Παγκοσμίως πρώτη στην τραπεζική χρηματοδότηση είναι η China Exim με 17,5 δισ. και ακολουθεί η γαλλική BNP Paribas με 17,3 η γερμανική KfW με 16,46 δισεκατομμύρια και η Bank of China με 16 δισ.

Όσον αφορά στο 2020 και μετά οι συντάκτες της έκθεσης εκτιμούν πως οι τράπεζες που θα παραμείνουν στην ναυτιλιακή χρηματοδότηση θα είναι μεν λιγότερες, αλλά ισχυρές.

leasing και ναυτιλία

Σημειώνεται, ακόμη,  ότι το leasing είναι πλέον η μοναδική επιλογή για μεσαίου και  μικρού μεγέθους ναυτιλιακές εταιρείες. Στο συγκεκριμένο κλάδο σημαντικό ρόλο παίζουν οι κινέζικες εταιρείες leasing. Ειδικότερα, το 2018 το κινέζικο leasing προς τη ναυτιλία ανήλθε σε 51,3 δισ. δολ. από 47 δισ. το 2017. Και τούτο διότι στη Δύση η ανασυγκρότηση του τραπεζικού τομέα θα συνεχίζεται και τα επόμενα έτη , το ασιατικό leasing και τα σκανδιναβικά  funds καθώς και νέοι μικρότεροι παίκτες από τη Μέση Ανατολή θα καλύψουν κάποια κενά που δημιουργούνται από τη μείωση της τραπεζικής χρηματοδότησης προς τη ναυτιλία.

Σχετικά Αρθρα

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν κοινοποιείται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Ετικέτες:,