Του Νίκου Παρασκευά…
Με ευρεία πλειοψηφία των παρατάξεων του Περιφερειάρχη Γιώργου Πατούλη, του Συνδυασμού του Γιάννη Σγουρού και των ανεξαρτητοποιηθέντων από τον Συνδυασμό του, Περιφερικών Συμβούλων, εγκρίθηκε η μελέτη περιβαλλοντικών όρων για το master plan του ΟΛΠ στο οποίο περιλαμβάνεται και η επέκταση του Λιμανιού της Ν. Προβλήτας, στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή της Πειραϊκής.
Ωστόσο στο σχέδιο που εγκρίθηκε περιλαμβάνονται αλλαγές σε 231 σημεία και 9 υποχρεωτικοί όροι οι οποίοι ορίζουν να:
-Να μην μεταφέρονται τα βυθοκορήματα στον Σαρωνικό, χωρίς όμως να αναφέρεται σε ποια άλλη θαλάσσια περιοχή θα γίνεται αυτό
-Να γίνουν οι απαραίτητες ρυθμίσεις για το κυκλοφοριακό του Πειραιά
– Να ληφθούν μέτρα για να μην επιβαρύνεται το περιβάλλον από τους αερίους και θαλάσσιους ρύπους και
– Να γίνουν οι απαραίτητες υποδομές για να μην υπάρχει όχληση από θορύβους κλπ.
Η παράταξη του Γ. Σγουρού πρότεινε να υπάρξει δέσμευση για τη δημιουργία Μουσείου Ενάλιων Αρχαιοτήτων, εγκατάσταση monorail, αλλά και κάποιες άλλες παρεμβάσεις που προβλεπόταν στο σχέδιο Ανωμερίτη ωστόσο ο Περιφερειάρχης έκρινε ότι αυτά μπορούν να συζητηθούν σε δεύτερη φάση δεδομένου ότι τώρα πρέπει να προχωρήσουν οι διαδικασίες επέκτασης του λιμανιού για να μην χαθεί η επένδυση.
Η επικεφαλής της παράταξης «Δύναμη Ζωής» Ρένα Δούρου, δεν πήρε μέρος στην τηλεδιάσκεψη και από την πλευρά του συνδυασμού της μίλησε ο κ. Καραμάνος ο οποίος τόνισε ότι οι μελέτες που έχουν γίνει για την επέκταση του Λιμανιού δεν ισχύουν γιατί στο αρχικό πλάνο του 2013 δεν περιλαμβανόταν το συγκεκριμένο έργο.
Ωστόσο απεδείχθη -από έγγραφο που παρουσιάστηκε- ότι η επέκταση του λιμανιού από το 2010 ήθελε 6 θέσεις κρουαζιερόπλοιων και όχι 2 όπως προβλέπεται στο σημερινό master plan του ΟΛΠ και ήδη τότε -το 2011- είχε προωθηθεί για έγκριση.
Κατά συνέπεια το έργο το οποίο έχει εγκεκριμένη περιβαλλοντική μελέτη από την κ. Δούρου το 2018 και παράλληλη ειδική μελέτη του ΕΜΠ στην οποία αναφέρεται ότι τα βυθοκορήματα δεν είναι επικίνδυνα, μπορεί να προχωρήσει υπό τους όρους που τέθηκαν στο Περιφερειακό Συμβούλιο.
Οι εκπρόσωποι των φορέων της Πειραϊκής που ήταν παρόντες είπαν ότι η μελέτη του ΕΜΠ είναι άκυρη και πιο σοβαρές είναι οι μελέτες ανεξαρτήτων φορέων ‘όπως του «Αρχιπελάγους κλπ.
Αυτό δεν θεωρήθηκε σοβαρό επιχειρήματα από τους παρισταμένους για αυτό αποφασίστηκε να συνεχιστεί η διαδικασία για την έγκριση των έργων της COSCO στην Πειραϊκή.
Αναλυτικά οι 9 όροι που έθεσε η Περιφέρεια Αττικής:
- Να αποτραπεί η απόρριψη των βυθοκορημάτων στη θάλασσα, δίνοντας ιδιαίτερη βαρύτητα στη διαχείριση των 60.600 m3 βυθοκορημάτων, που θα προέλθουν από τις βυθοκορήσεις των ιδιαίτερα βεβαρημένων περιοχών του Προβλήτα Ηρακλέους και της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης.
- Να προσδιοριστούν οι χώροι εξεύρεσης αδρανών υλικών του απαιτούνται για την κατασκευή των έργων.
- Να προσδιοριστούν οι χώροι απόθεσης των αναγκαίων υλικών για την κατασκευή των έργων.
- Να απαγορευτεί η σώρευση ιζημάτων βυθού, αδρανών υλικών και σκωρίας στο χερσαίο χώρο του εργοταξίου στο Παλατάκι.
- Να απαγορευτεί η μεταφορά αδρανών υλικών και σκωρίας οδικώς και η μεταφορά τους να γίνει μόνο δια θαλάσσης.
- Να εκπονηθεί με δαπάνες του ΟΛΠ Α.Ε. συνολική κυκλοφοριακή μελέτη για όλη την παραλιμένια περιοχή, στην οποία θα έχουν ληφθεί υπόψη οι επιπτώσεις από όλα τα προτεινόμενα με το Master plan έργα.
- Να υπάρξει ρητή δέσμευση του ΟΛΠ για την άμεση υλοποίηση του έργου της ηλεκτροδότησης των πλοίων της ακτοπλοΐας και της κρουαζιέρας από τη στεριά κατά τον ελλιμενισμό τους.
- Nα δημιουργηθεί μόνιμο δίκτυο σταθμών παρακολούθησης της ρύπανσης, που θα καλύπτει με τακτικές μετρήσεις την ατμοσφαιρική ρύπανση, την ηχορύπανση, τη φωτορύπανση και τον έλεγχο των θαλάσσιων νερών και να συσταθεί μόνιμο παρατηρητήριο περιβαλλοντικής παρακολούθησης και αξιολόγησης των αποτελεσμάτων των μετρήσεων, το οποίο θα στεγαστεί στο κτήριο των Περιφερειακών Ενοτήτων Πειραιά και Νήσων στον Άγιο Διονύσιο.
- Να διαγραφεί στη σελίδα 20/44 της εισήγησης στην παράγραφο 6 «Βελτίωση υποδομών ΝΕΒ Περάματος – Νέα δεξαμενή» η αναφορά «και πρόσθετων νηοδόχων πλοίων».