Ρεκόρ επιβατών θα παρουσιάσει η κρουαζιέρα στη χώρα μας το 2024 και το 2025, καθώς η Ελλάδα είναι ένας από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς, ενώ η συνεχιζόμενη κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα οδηγεί πολλές εταιρείες σε αλλαγές προορισμών.
Ο πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ), Γιώργος Κουμπενάς, μιλώντας στη «Ν», εκτίμησε ότι φέτος ο αριθμός επιβατών κρουαζιέρας στη χώρα μας θα είναι αυξημένος κατά περίπου 20% σε σχέση με το 2023, που έκλεισε στους 6.988.015 επιβάτες με 5.231 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων.
Τόνισε επίσης ότι και το 2025 ο κλάδος θα έχει αύξηση, κατά 22% περίπου, αφού οι συνθήκες είναι ευνοϊκές για τη χώρα μας λόγω των γεωπολιτικών εξελίξεων.
Σημειώνεται ότι αυτή τη στιγμή το 57% της ετήσιας κίνησης κρουαζιέρας (σε αριθμό επιβατών) συγκεντρώνεται στον Πειραιά, στη Σαντορίνη και τη Μύκονο.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΙΜΕ, το λιμάνι του Πειραιά το 2023 με 761 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων είχε 1.484.788 επιβάτες, η Σαντορίνη με 800 προσεγγίσεις 1.298.968 επιβάτες και η Μύκονος με 749 αφίξεις 1.192.822 επιβάτες.
Ρυθμίσεις της αγοράς
Επισημαίνεται ότι το τελευταίο διάστημα τα συναρμόδια υπουργεία Ναυτιλίας, Τουρισμού και Περιβάλλοντος, θέλοντας να αντιμετωπίσουν το θέμα του υπερπληθυσμού τουριστών αλλά και των υποδομών στα νησιά -ιδιαίτερα στα δημοφιλή, όπως η Σαντορίνη και η Μύκονος-, σχεδιάζουν να προχωρήσουν στη δημιουργία ενός ειδικού τέλους αποβίβασης ανά επιβάτη, ρυθμίζοντας συνολικά την αγορά και απορροφώντας τις αρνητικές εμπειρίες των επισκεπτών και την επιβάρυνση των τοπικών κοινωνιών.
Η CLIA έχει ήδη ενημερώσει την ελληνική κυβέρνηση για βελτίωση των πρακτικών τουρισμού κρουαζιέρας και την ανάπτυξη βιώσιμων στρατηγικών, στις οποίες περιλαμβάνεται και η δέσμευση για διατήρηση του ημερήσιου ορίου 8.000 επιβατών για το νησί της Σαντορίνης.
Όπως έχει αναφέρει η εκπρόσωπος της CLIA στην Ελλάδα, το σύστημα διαχείρισης των θέσεων ελλιμενισμού που αναφέρει αυτό το ημερήσιο ανώτατο όριο θα πρέπει να συνεκτιμά και τη φέρουσα ικανότητα του τελεφερίκ, ώστε να συμβάλει στην καλύτερη οργάνωση και διάχυση των ροών επιβατών κατά τη διάρκεια της ημέρας και να αποφεύγονται καθυστερήσεις.
Ομοίως, θα πρέπει να υποστηριχθεί η δημιουργία ενός συστήματος κατανομής θέσεων ελλιμενισμού, που είναι προτεραιότητα για τα λιμάνια που παρουσιάζουν υψηλή κίνηση.
Επισημαίνεται ότι οι επιβάτες κρουαζιέρας αποτελούν μόνο ένα τμήμα του τουριστικού τομέα στην Ελλάδα, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 21% του συνολικού τουριστικού τομέα το 2023.
Διεθνείς προβλέψεις
Ο τουρισμός κρουαζιέρας είναι ανθεκτικός και ανακάμπτει ταχύτερα από άλλες μορφές. Μέχρι το 2027, σε παγκόσμιο επίπεδο η κρουαζιέρα προβλέπεται να αυξηθεί σε σχεδόν 40 εκατομμύρια επιβάτες.
Σύμφωνα με στοιχεία της Διεθνούς Ένωσης Κρουαζιέρας (CLIA), ο αριθμός επιβατών το 2023 σε σχέση με το 2019 έχει αυξηθεί κατά 107%.
Το 2019, ο κλάδος, που δεν είχε επηρεαστεί από την πανδημία του κορωνοϊού, είχε αγγίξει σε αριθμό επιβατών κρουαζιέρας τα 29,7 εκατ., ενώ το 2023 ο αριθμός αυτός διαμορφωνόταν στα 31,7 εκατ. επιβάτες.
Το 2024, ο αριθμός επιβατών κρουαζιέρας σε παγκόσμιο επίπεδο θα διαμορφωθεί σε 34,7 εκατ. επιβάτες και το 2025 σε 37,1, ενώ το 2026 και το 2027 θα αγγίξει τα 38,8 και 39,7 εκατ. επιβάτες αντίστοιχα.
Έρχεται μεγάλη διεύρυνση πληρωμάτων για κάλυψη αναγκών
Σύμφωνα με στοιχεία του Cruise Industry, πάνω από 20 χιλιάδες πληρώματα χρειάζονται για τα 15 νέα κρουαζιερόπλοια που πρόκειται να δρομολογηθούν το 2025.
Ο αριθμός αυτός περιλαμβάνει τον συνολικό αριθμό των νέων μελών του πληρώματος που θα επιβιβαστούν στα νέα πλοία, καθώς και το 25% του πρόσθετου προσωπικού για την αντιστάθμιση των περιόδων διακοπών.
Σύμφωνα με το Cruise, τα νεότευκτα πλοία θα προσθέσουν σχεδόν 40.000 θέσεις φιλοξενίας στην αγορά. Με μέση αναλογία επισκεπτών προς πλήρωμα 2,5 προς 1, τα νέα πλοία θα έχουν επίσης χωρητικότητα για πάνω από 16.000 μέλη πληρώματος.
Λαμβάνοντας υπόψη όλες τις παραγγελίες που έχουν γίνει επί του παρόντος, οι εταιρείες κρουαζιέρας θα χρειαστεί να προσλάβουν περίπου 75.000 μέλη πληρώματος μέχρι το 2036 μόνο για τα νέα πλοία.
Συνολικά 62 νέα κρουαζιερόπλοια πρόκειται να τεθούν σε λειτουργία μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 2030, συμπεριλαμβανομένων αρκετών πλοίων με χωρητικότητα άνω των 2.000 μελών πληρώματος.
πηγή: naftemporiki.gr