Του Νίκου Μπαρδούνια…
Με «ούριο άνεμο» πλέει σε όλες της θάλασσες της υφηλίου η ελληνικότητη ναυτιλία καθώς τον Μάρτιο του 2021 ο στόλος που βρίσκεται υπό τη διαχείριση των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών αντιπροσωπεύει το 15,8% της παγκόσμιας χωρητικότητας σε dwt , το 13,3% σε όρους gt και το 7,1% σε αριθμό πλοίων, σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η Ελληνική Επιτροπή Ναυτιλιακής Συνεργασίας Λονδίνου (Comittee).
Ειδικότερα, σημειώνεται ότι ο ελληνόκτητος στόλος τον Μάρτιο του 2021 άγγιξε με όρους χωρητικότητας τους 350.465.999 τόνους dwt ή 205.647.569 τόνους gt. αριθμώντας συνολικά 4.038 πλοία.
Ωστόσο, την ίδια στιγμή τα πλοία υπό ελληνική σημαία τείνουν μειούμενα στα 584, συνολικής χωρητικότητας 62.317.858 τόνων dwt έναντι 636 πλοίων και συνολικής χωρητικότητας 65.640.708 τόνων dwt το 2020.
Την τάση μείωσης των υπό ελληνική σημαία πλοίων προσπαθεί να περιορίσει το υπουργείου Ναυτιλίας με τη προώθηση μέτρων που θα στηρίξουν την ανταγωνιστικότητά της. Ωστόσο τα μέτρα αυτά δεν έχουν ακόμη αποδώσει τα αναμενόμενα καθώς για δεκαετίες η ελληνική Πολιτεία δεν στήριξε, κυρίως για λόγους πολιτικών αγκυλώσεων, το εθνικό νηολόγιο.
Μέτρα τόνωσης της ανταγωνιστικότητας
Μεταξύ ατών είναι : Πρώτο, η ενσωμάτωση στο εθνικό δίκαιο ο θεσμός της ναύλωσης γυμνού πλοίου, ώστε σε δυσμενείς οικονομικά περιόδους, όπως αυτές που βιώνει για πολλά έτη η ναυτιλία, να μπορεί να διασφαλίζεται η χρηματοδότηση νέων επενδύσεων στον ναυτιλιακό τομέα και Δεύτερο νομοθετήθηκε η εφαρμογή των διεθνώς αναγνωρισμένων και εκάστοτε ισχυουσών Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας (Collective Agreements) PNO-ITF-TCC ή PNO-IBF, κατά την ελεύθερη κρίση της πλοιοκτήτριας εταιρείας εξαιρετικά και μόνο για τις ναυτολογήσεις ειδικοτήτων κατωτέρου πληρώματος, καθώς και των ειδικοτήτων του ανθυποπλοιάρχου και γ” μηχανικού Ε.Ν.
Οι σημαίες της ελληνόκτητης ναυτιλίας
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνική Επιτροπή Ναυτιλιακής Συνεργασίας Λονδίνου ο ελληνόκτητος στόλος είναι νηολογημένος σε 29 διαφορετικές σημαίες.
Στην πρώτη θέση βρίσκεται το νηολόγιο της Λιβερίας με 931 πλοία, μεταφορικής ικανότητας 87.219.660 τόνων dwt ή 24,9% στην δεύτερη θέση βρίσκεται το νηολόγιο των Marshall Island με 877 πλοία, χωρητικότητας 71.290.147 τόνων dwt ή 20,3% και στην τρίτη θέση βρίσκεται το ελληνικό νηολόγιο με 584 πλοία, χωρητικότητας 62.317.858 τόνων dwt ‘η το 17% και ακολουθούν στην τέταρτη και πέμπτη θέσεις τα νηολόγια του Παναμά με 419 πλοία και χωρητικότητα 26.239.919 τόνους dwt και των νήσων Bahamas με 204 πλοία και χωρητικότητα 18.676.094 τόνων dwt.
Τέλος αξίζει να σημειωθεί ότι από Ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες βρίσκεται σε υλοποίηση πρόγραμμα ναυπηγήσεων 134 συνολικά πλοίων με χωρητικότητα 17.814.560 τόνους dwt ή 11.480.103 τόνους gt. Από τα υπό ναυπήγηση πλοία τα 70 είναι δεξαμενόπλοια, τα 6 είναι μεταφοράς χημικών, τα 28 είναι μεταφοράς αερίων, τα 22 είναι μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, έξι είναι μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και δυο πλοία αφορούν άλλα φορτία.