Ανταπόκριση από τις Κάννες:
Άκης Καπράνος
Λίγα καλά λόγια γράφτηκαν για τη «Ζαν ντε Μπαρί», τη νέα ταινία δηλαδή της Μαϊγουέν που γενικώς πολύ την αγαπούν οι Κάννες, αν και καλή ταινία δεν έχει κάνει ποτέ – εκτός κι αν θεωρείτε καλά τα «Polisse» και «MonRoi» που δε λέω, υποκειμενικά είναι αυτά, και μεταξύ μας τώρα ποιος κατάλαβε ποτέ τους Γάλλους κριτικούς; Το θέμα προφανώς δεν έχει να κάνει με την ταινία. Και είμαι βέβαιος πως ο ΤιερίΦρεμό, που δεν είναι κανένας άσχετος, ήξερε λίγο – πολύ τι θα έβλεπε από τα χεράκια της Μαϊγουέν πριν καν δει το πρώτο πλάνο. Αλλά ορθώς την επέλεξε για «άνοιγμα» του Φεστιβάλ – έκανε αυτό που όφειλε να κάνει ως Πρόεδρος των Καννών.
Γιατί στη «Ζαν ντε Μπαρί» πρωταγωνιστεί ο Τζόνι Ντεπ. Φρέσκος, ανανεωμένος μετά τη μεγάλη δικαστική του διαμάχη, με ένα φρέσκο, ακριβοθώρητο συμβόλαιο με την Dior, και τώρα, μια μεγάλη πρεμιέρα με αυτόν στον πρώτο ρόλο – και όλα αυτά, στο σημαντικότερο κινηματογραφικό Φεστιβάλ του πλανήτη. Ο Φρεμό έχει κάθε λόγο να κοντράρει το κίνημα της CancelCultureκαι μοιάζει, παραδίπλα, να κάνει και ένα μικρό σχόλιο επ’ αυτού με την επιλογή του. Σα να μας λέει δηλαδή, τι να κάνουμε τώρα, οι πραγματικά σπουδαίοι καλλιτέχνες κάνουν τέχνη για να σωθούν από τον εαυτό τους, τέλειοι δε θα γίνουν ποτέ – παρά μόνο όταν χάσουν το ταλέντο τους και ασχοληθούν πλέον με τα εγκόσμια. Με άλλα λόγια, ο Φρεμόέκλεισε το μάτι σε όλες τις φεμινιστικές οργανώσεις εκεί έξω, περιμένοντας την κατακραυγή τους. Και όταν αυτή ήρθε, εκείνος μάλλον το ευχαριστήθηκε – γιατί Κάννες χωρίς πρόκληση είναι σα γαλλικό δείπνο χωρίς τυριά στο τέλος.
Θα μου πείτε, είναι σοβαρά πράγματα αυτά όταν μιλάμε για την κορυφαία κινηματογραφική διοργάνωση των Καννών; Όχι και τόσο είναι η αλήθεια, αλλά οι Κάννες πάντοτε έπαιζαν επιδέξια με τους κανόνες της εκάστοτε εποχής. Και οι θαυμάστριες του ηθοποιού άρχισαν να συγκεντρώνονται στηνΚρουαζέτ από τις δέκα το πρωί, κρατούσαν αφίσες που έγραφαν «Μπράβο Τζόνι!». Ο δε ηθοποιός, χαμογελαστός και ελαφρώς σαστισμένος, έδειχνε σχεδόν σα να μην το πολυπίστευε: Ο κόσμος μοιάζει να τον συγχωρεί για ένα «έγκλημα» που, όπως απεδείχθη, δεν διέπραξε ποτέ. Αλλά ο αμερικάνικος τύπος του την έχει ούτως ή άλλως στημένη – και γι’ αυτό άρχισε να επιτίθεται και στην ίδια τη Μαϊγουέν που, κάτι μήνες πριν, είχε φτύσει κατά πρόσωπο έναν δημοσιογράφο που δημοσιοποίησε εμπιστευτικές τους κουβέντες σε ένα αποκαλυπτικό ρεπορτάζ για τον ΛικΜπεσόν (του οποίου η Μαϊγουέν υπήρξε σύντροφος). Α, όλα κι όλα, τα πάντα μπορούν να κάνουν οι γυναίκες εκτός από το να φτύνουν δημοσιογράφους.