Από τον Άκη Καπράνο
Δυο – τρία λόγια για τις βραβεύσεις και το κλίμα, με μερικές πληροφορίες που δε θα διαβάσετε πουθενά αλλού.
Στην τελετή λήξης της 75ης απονομής των Καννών, ο Σουηδός σκηνοθέτης Ρόμπερτ Όστλουντ (ο οποίος, ας το θυμίσουμε εδώ, μίλησε αποκλειστικά στο Κανάλι 1 και στην εκπομπή «Ραδιοφωνική Οθόνη» τον Νοέμβριο του 2017 για την ταινία του «The Square», την πρώτη του βράβευση με Χρυσό Φοίνικα) έφυγε ξανά με το μεγάλο βραβείο της βραδιάς και δήλωσε ότι «Θέλαμε μετά την προβολή οι άνθρωποι να βγουν έξω και να έχουν κάτι να συζητήσουν. Όλοι μας συμφωνούμε πως η μοναδικότητα του σινεμά είναι πως το βλέπουμε μαζί. Επομένως, πρέπει να μας μείνει κάτι να συζητήσουμε, αλλά πρέπει να διασκεδάσουμε, να ψυχαγωγηθούμε».
Τι εννοούσε;
«Παιδιά, καλή η βαριά κουλτούρα, αλλά αν δε σκάσει και λίγο το χειλάκι μας, δουλειά δεν κάνουμε, οι πλατφόρμες μας έχουν πάρει φαλάγγι, και η Αμερική βαράει από όλα τα μέτωπα».
Κι ας έχει η ταινία του τον βαρύ και στενάχωρο τίτλο «Το τρίγωνο της δυστυχίας»! Κωμωδία είναι!
Σημειώστε εδώ πως πρόκειται για μια ταινία που γυρίστηκε στο μεγαλύτερο ποσοστό της στην Ελλάδα, στη Χιλιαδού, είναι δηλαδή ελληνικής συμπαραγωγής. Και τα ονόματα των Ελλήνων παραγωγών: Κωνσταντίνος Κοντοβράκης και Γιώργος Καρναβάς. Είναι επίσης οι άνθρωποι πίσω από τα πετυχημένα «Μαγνητικά πεδία» που παίζονται αυτή την εποχή στα θερινά και σπάνε ταμεία. Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου (ΕΚΚ) έχει υποστηρίξει την παραγωγή μέσα από τα χρηματοδοτικά προγράμματά του και τις δράσεις των Διευθύνσεων του. Ο Γιώργος Καρναβάς δήλωσε: “Με τον παραγωγό και τον σκηνοθέτη του “Triangle of Sadness” προϋπήρχε προσωπική, φιλική σχέση. Κατά την αναζήτηση των τοποθεσιών για τα γυρίσματα της ταινίας εξετάστηκε και η Ελλάδα. Είμαι χαρούμενος που μια ταινία με καλλιτεχνική αξία η οποία παράλληλα απευθύνεται στο ευρύ κοινό υλοποιήθηκε στη χώρα μας και είναι έτοιμη να συναντήσει το διεθνές κοινό της στο Φεστιβάλ των Καννών”.
Η απονομή των βραβείων στις Κάννες που έγινε στο Grand Lumière από την εννιαμελή επιτροπή, της οποίας προΐστατο ο ηθοποιός Βενσάν Λιντόν, έφερε το δεύτερο βραβείο, το Μεγάλο Βραβείο, στις ταινίες Closer και Stars at Noon, του Βέλγου Λούκας Ντοντ και της σπουδαίας Γαλλίδας Κλερ Ντενί αντίστοιχα, ενώ ο Παρκ Τσαν Γουκ, το μεγάλο φαβορί για πολλούς, έφυγε με το βραβείο σκηνοθεσίας για το «Decision to Leave» που αγοράστηκε από ελληνική πλατφόρμα streaming για ένα κυριολεκτικά αστρονομικό ποσό, ταράζοντας (με την κακή έννοια του όρου) τα νερά της ελληνικής αγοράς.
Ο Νοτιοκορεάτης σταρ Σονγκ Κανγκ-χο κέρδισε το βραβείο ανδρικού ρόλου για την ερμηνεία του στην ταινία “Broker” του Ιάπωνα σκηνοθέτη Χιροκάζου Κόρε-Εντα. Πρόκειται για τον Νοτιοκορεάτη ηθοποιό που πρωταγωνίστησε πρόσφατα στα Οσκαρικά «Παράσιτα». Το δε βραβείο του γυναικείου ρόλου πήγε στην Ιρανή Ζαρ Αμίρ Εμπραχίμι για το ρόλο της στο θρίλες “Holy Spider”. Η ηθοποιός αναγκάστηκε να φύγει από το Ιράν για τη Γαλλία το 2008 έπειτα από ένα σεξουαλικό σκάνδαλο. Η ηθοποιός μίλησε στα φαρσί κατά την παραλαβή του βραβείου της. “Απόψε έχω την αίσθηση ότι είχα ένα πολύ μεγάλο ταξίδι πριν φτάσω εδώ σε αυτή τη σκηνή (…) ένα ταξίδι που σημαδεύτηκε από ταπεινώσεις”, είπε, ευχαριστώντας τη Γαλλία που την δέχθηκε.
Οι νικητές
Χρυσός Φοίνικας
«Το Τρίγωνο της Θλίψης» (Ρούμπεν Έστλουντ)
Μεγάλο Βραβείο (εξ ημισείας)
«Stars at Noon» (Κλερ Ντενί), «Close» (Λούκας Ντοντ)
Βραβείο Σκηνοθεσίας
«Decision to Leave» (Παρκ Τσαν-γουκ)
Βραβείο της Επιτροπής (εξ ημισείας)
«ΕΟ» (Γιέρζι Σκολιμόφσκι), «Οκτώ Βουνά» (Φελίξ Βαν Γκρόνινγκεν, Σαρλότ Βερντερμίρς)
Σενάριο
Ταρίκ Σαλέχ («Boy From Heaven»)
Αντρικός Ρόλος
Σονγκ Κανγκ-χο («Broker»)
Γυναικείος Ρόλος
Ζαρ Εμίρ Εμπραΐμ («Holy Spider»)
Ειδικός Χρυσός Φοίνικας των 75 Χρόνων
Ζαν – Πιέρ και Λικ Νταρντέν («Τόρι και Λοκίτα»)
Χρυσός Φοίνικας Μικρού Μήκους
«The Water Murmurs» (ΤσιανγκίνγκΤσεν)
Ειδικό Βραβείο Ταινίας Μικρού Μήκους
«Lori» (Αμπινάς Mπικράμ Σαχ)
Χρυσή Κάμερα
«War Pony» (Τζίνα Γκαμέλ, Ράιλι Κίου)
Βραβείο τμήματος «Ένα Κάποιο Βλέμμα»
«Les Pirs» (Λιζ Ακοκά και Ρομάν Γκερέ)
Βραβείο τμήματος «Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών»
«Un Beau Matin» (Μία Χάνσεν – Λαβ)
Βραβείο τμήματος «Εβδομάδα Κριτικής»
«El Jauria» (Αντρές Ραμίρεζ Πουλίδο)
Βραβείο FIPRESCI (Διαγωνιστικό πρόγραμμα)
«Οι Αδελφοί της Λέιλα» (Σαΐντ Ρουσταΐ)