Τα τεχνικά κλιμάκια των θεσμών επιστρέφουν στην Αθήνα την επόμενη εβδομάδα μετά την χθεσινή απόφαση του Eurogroup για να ξεκινήσουν διαπραγματεύσεις με στόχο των προσδιορισμό της αξίας και του περιεχομένου των νέων δημοσιονομικών μέτρων, των αντισταθμιστικών που θα συμφωνηθούν και των εκκρεμών προαπαιτούμενων της δεύτερης αξιολόγησης.
Η ελληνική πλευρά επιθυμεί να υπάρξει τεχνική συμφωνία το συντομότερο δυνατόν χωρίς «ούτε ένα ευρώ περισσότερη λιτότητα» και την επιστροφή στις συλλογικές διαπραγματεύσεις πριν το τέλος του τωρινού προγράμματος προσαρμογής στα μέσα του 2018. Η ελληνική πλευρά ποντάρει επίσης σε ένα πρόγραμμα ύψους 3 δισ. για την δημιουργία δεκάδων χιλιάδων θέσεων εργασίας. Ο επικεφαλής του EuroworkinGroup (EwG) Τόμας Βίζερ δήλωσε πρόσφατα ότι μια τεχνική συμφωνία (SLA) είναι εφικτή έως το Eurogroup της 20ης Μαρτίου.
Η τεχνική συμφωνία είναι απαραίτητη για την επίτευξη συνολικής συμφωνίας για την αξιολόγηση που θα έχει την έγκριση του Eurogroup με την συμμετοχή του ΔΝΤ να αποτελεί καθοριστικό κρίκο. Η συνάντηση της κ. Μέρκελ με την κ. Λαγκάρντ την Τετάρτη ίσως δώσει απάντηση στα σενάρια για την χρηματοδοτική συμβολή του Ταμείου στο ελληνικό πρόγραμμα.
Η χθεσινή προσυμφωνία περιλαμβάνει την προ-νομοθέτηση της μείωσης του αφορολόγητου και της προσωπικής διαφοράς στις συντάξεις από τώρα για μετά το 2018 με αντάλλαγμα την προνομοθέτηση αντισταθμιστικών μέτρων. Τα τελευταία μπορεί να περιλαμβάνουν την μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση, είδη διατροφής, την ενέργεια, την ελάφρυνση του ΕΝΦΙΑ, την μείωση της φορολογίας των επιχειρήσεων, την μείωση της φορολογίας των ελεύθερων επαγγελματιών και άλλα.
Ο πρόεδρος του Eurogroup Γερούν Ντάισελμπλουμ έκανε σαφές κατά τη χθεσινή συνέντευξη Τύπου ότι τα αντισταθμιστικά θα μπαίνουν σε εφαρμογή υπό την προυπόθεση ότι ξεπερνιέται ο στόχος για το πρωτογενές πλεόνασμα και μόνο κατά το ποσοστό της υπέρβασης. Η ελληνική πλευρά θα υποβάλλει προτάσεις για τα αντισταθμιστικά μέτρα, δήλωσε. Η κυβέρνηση συνεπικουρούμενη από την Κομισιόν ευελπιστεί ότι η υπεραπόδοση του 2016 θα οδηγήσει σε μείωση του τελικού λογαριασμού των νέων περιοριστικών μέτρων που περιλαμβάνουν την μείωση στο αφορολόγητο και την κατάργηση της προσωπικής διαφοράς στις συντάξεις.
Σημειώνεται ότι ο λογαριασμός έχει ήδη κατέβει στο 2% του ΑΕΠ ή 3,6 δισ. ευρώ από 2,5% του ΑΕΠ ή 4,5 δισ. που ζητούσε αρχικά το ΔΝΤ για να διασφαλισθεί πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ από το 2019 και μετά. Η ελληνική πλευρά πιστεύει ότι το κόστος των μέτρων μπορεί να υποχωρήσει περαιτέρω στο 1,5% του ΑΕΠ ή χαμηλότερα αν ληφθεί υπόψη η υπεραπόδοση του 2006. Η ίδια εκτιμά ότι το πρωτογενές πλεόνασμα πλησίασε το 3% του ΑΕΠ το 2016 έναντι στόχου 0,5% του ΑΕΠ.
Απο την πλευρά του, το ΔΝΤ θέλει να διαπιστώσει αν η υπεραπόδοση είναι διατηρήσιμη ή όχι τα επόμενα χρόνια. Αυτή την στιγμή δεν είναι ξεκάθαρο αν η μείωση του αφορολόγητου θα δρομολογηθεί από τα εισοδήματα του 2018 που θα δηλωθούν το 2019 ή τα εισοδήματα του 2019 που θα δηλωθούν το 2020. Επίσης, δεν είναι ξεκάθαρο ποιό θα είναι το ύψος του αφορολόγητου εισοδήματος αν και οι περισσότερες εκτιμήσεις το θέλουν να διαμορφώνεται μεταξύ 5.000 και 6.000 ευρώ. Η μείωση της συνταξιοδοτικής διαφοράς θα εφαρμοσθεί από το 2019.
Πάντως, οι αποφάσεις για τα μεσοπρόθεσμα μέτρα για το χρέος έχουν πλέον πάει για το τέλος του προγράμματος ενώ το ύψος των πρωτογενών πλεονασμάτων για μετά το 2018 θα αποφασισθεί μετά την επίτευξη της τεχνικής συμφωνίας σε επίπεδο Eurogroup. Κατόπιν τούτου θεωρείται αδύνατο να λάβει το ΔΣ της ΕΚΤ την απόφαση για την ένταξη των ελληνικών ομολόγων στο QE στη συνεδρίαση της 9ης Μαρτίου που ήταν ο αρχικός στόχος της ελληνικής πλευράς. Τώρα πλέον, το ενδιαφέρον στρέφεται στο ΔΣ της ΕΚΤ προς τα τέλη Απριλίου καθώς εκτιμάται ότι η δεύτερη αξιολόγηση θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι τότε.