Του Άκη Καπράνου…
Μέχρι πριν λίγα χρόνια, τα “Ντοκιμαντέρ” είτε παίζονταν ως “Ορντέβρ” της ¨”Κυρίως ταινίας” είτε παρουσιάζονταν σε ειδικές προβολές. Σήμερα, όμως, οι ταινίες του είδους αυτού, ανταγωνίζονται στα ίσια κάθε άλλη παραγωγή.
ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΕΒΔΟΜΑΔΑ
«Η δεύτερη μάνα»: Η Βαλ αφήνει την κόρη της στα χέρα της γιαγιάς και πηγαίνει στο Σάο Πάολο, οικονόμος σε ένα μεγαλοαστικό σπίτι και για να αναλάβει τη φροντίδα του μικρού γιου της οικογένειας. ‘Επειτα από 13 χρόνια, αισθάνεται οικονομικά αυτάρκης, αλλά έχει τύψεις για την κόρη που άφησε πίσω, ώσπου που η τελευταία ανακοινώνει ότι πρόκειται να έρθει στο Σάο Πάολο για να δώσει εισαγωγικές εξετάσεις σε κάποια σχολή. Οι εργοδότες την υποδέχονται αρχικά εγκάρδια και της προτείνουν αμέσως να μείνει μαζί τους. Όμως η συμβίωση μάνας και κόρης, έπειτα από 13 χρόνια χωρισμού, δεν είναι εύκολη υπόθεση. Η Δεύτερη Μάνα είναι μια αφοπλιστική ταινία χαρακτήρων από την Πορτογαλία που αγγίζει πανανθρώπινα θέματα και προσεγγίζει με χιούμορ και διεισδυτική ματιά το θέμα της μητρότητας, της ανατροφής των ξένων παιδιών και των κοινωνικών διαφορών.
Σκηνοθεσία & Σενάριο: Άννα Μουιγιάερ Πρωταγωνιστούν: Ρεγκίνα Κασέ, Έλενα Αρμπεγκάρια
«Ματωμένος γάμος»: Ελεύθερή απόδοση του ομώνυμου θεατρικού του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα. Είναι, πάνω απ’ όλα, μια ιστορία αγάπης, μια από τις πιο όμορφες και δυνατές τραγωδίες της ισπανικής μυθοπλασίας, όπου το εντυπωσιακό τοπίο συνυπάρχει με συναρπαστικούς χαρακτήρες, ισάξιους με τον Ρωμαίο και την Ιουλιέτα του αγγλοσαξονικού πολιτισμού, δυο χαρακτήρες κυκλωμένους από τον κόσμο της Μεσογείου. Ο «Ματωμένος Γάμος» κέρδισε 2 Βραβεία Γκόγια (Β’ Γυναικείου Ρόλου για την Λουίσα Γκαβάσα και Καλύτερης Φωτογραφίας), ενώ είχε συνολικά 12 υποψηφιότητες, ανάμεσα στις οποίες Καλύτερης Ταινίας και Σκηνοθεσίας. Αποτελεί μια από τις σημαντικότερες και κριτικά αναγνωρισμένες ισπανικές ταινίες της φετινής κινηματογραφικής σαιζόν.
Σκηνοθεσία & Σενάριο: Πάουλα Ορτίθ Πρωταγωνιστούν: Ίνμα Κουέστα, Άλεξ Γκαρθία, Ασιέρ Ετσεαντία
«Φωτιά στη θάλασσα»: Το μικρό νησί Λαμπεντούζα, μεταξύ Ιταλίας και Λιβύης, έχει γίνει πρωτοσέλιδο παγκοσμίως τα τελευταία χρόνια , ως το πρώτο σημείο εισόδου για εκατοντάδες χιλιάδες μετανάστες της Αφρικής και Μέσης Ανατολής που ψάχνουν μια νέα ζωή στην Ευρώπη. Ο Ιταλός ντοκιμαντερίστας Τζιανφράσκο Ρόσι έζησε μήνες ,κοντά στην ιστορία ,τον πολιτισμό και την τρέχουσα πραγματικότητα των 6.000 κατοίκων του νησιού, καθώς εκατοντάδες μετανάστες φτάνουν στις ακτές του σε εβδομαδιαία βάση. Το ντοκιμαντέρ εστιάζει στον 12χρονο Σάμιουελ, ένα ντόπιο αγόρι που του αρέσει να κυνηγά με την σφεντόνα του και περνά το χρόνο του στη στεριά, ακόμη και αν ο ίδιος κατάγεται από μια κουλτούρα διαποτισμένη από τη θάλασσα. Σκληρό, μαγευτικά κινηματογραφημένο ντοκιμαντέρ που δίχως να παίρνει θέση καταγράφει μια σκληρή πραγματικότητα. Διόλου τυχαία η βράβευση της ταινίας με Χρυσή Άρκτο στο πρόσφατο Φεστιβάλ Βερολίνου.
Σκηνοθεσία: Τζιανφράνκο Ρόσι
«Criminal»: Ο αμείλικτος επικεφαλής της CIA στο Λονδίνο και ένας εκκεντρικός νευροχειρουργός , εμφυτεύουν το DNA ενός νεκρού πράκτορα στις εγκεφαλικές συνάψεις παντελώς απρόβλεπτου και επικίνδυνου κακοποιού με βαρύ ποινικό μητρώο, ο οποίος ωστόσο φαντάζει ως μοναδική περίπτωση συμβατότητας για μια πρακτικά αδύνατη επέμβαση! Ένα ενδιαφέρον καστ με τα ονόματα των Γκάρι Όλντμαν, Κέβιν Κόστνερ, Ράιαν Ρέινολντς και Τόμι Λι Τζόουνς δίνει τον τόνο σε ένα θρίλερ με ψήγματα επιστημονικής φαντασίας, παραπέμποντας αρκετά στο παλαιότερο «Face/Off»σκηνοθεσίας Τζον Γου.
Σκηνοθεσία: Άριελ Βρόμεν Σενάριο: Ντάγκλας Κουκ, Ντέιβιντ Βάισμπεργκ Πρωταγωνιστούν: Ράιαν Ρέινολντς, Κέβιν Κόστνερ, Γκάρι Όλντμαν, Γκαλ Γκαντότ, Σκοτ Άντκινς, Τομι Λι Τζόουνς, Μάικλ Πιτ
«Άτακτος παππούς»: Παραμονές του γάμου του με την κόρη του αφεντικού του, που θα του επικυρώσει και το πολυπόθητο εισιτήριο για μια θέση συνέταιρου στη δικηγορική εταιρεία που εργάζεται, ο μετρημένος Τζέισον δέχεται να κάνει ένα οδοιπορικό ταξίδι με τον παππού του που ενσαρκώνει ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο, ακόλαστος πρώην αξιωματικός του στρατού. Απολύτως πιπεράτη κωμωδία-οδοιπορικό με απρόβλεπτες συνέπειες και ξεκαρδιστικές καταστάσεις – σίγουρα όχι αυτό που θα περίμενε κανείς από μια ταινία με πρωταγωνιστή τον ηθοποιό – θρύλο που απολαύσαμε στις ταινίες του Μάρτιν Σκορσέζε. Θα μου πείτε, οι εποχές αλλάζουν…
Σκηνοθεσία: Νταν Μάζερ Σενάριο: Τζον Φίλιπς Πρωταγωνιστούν: Ρόμπερτ Ντε Νίρο, Ζακ Έφρον, Ιάσονας Ματζούκας
«Ουτοπία 1961»: Η ταινία αφηγείται την μεγαλειώδη απεργία των μεταλλωρύχων του Λαυρίου. Η αφήγηση αναπτύσσεται σε τρεις παράλληλους άξονες. Στον ένα άξονα καταγράφεται η εξέλιξη της απεργίας με υποκείμενο τους απεργούς μεταλλωρύχους στον εργασιακό τους χώρο. Ο δεύτερος αφηγηματικός άξονας ξεδιπλώνει τη στάση των κατοίκων της πόλης του Λαυρίου και ο τρίτος την αντίδραση της Γαλλικής εταιρείας, της κυβέρνησης, του κράτους και του παρακράτους. Δυστυχώς, κανένας δε λειτουργεί: το τελικό αποτέλεσμα είναι τόσο πρόχειρο και κακοστημένο που θυμίζει σχολική παράσταση.
Σκηνοθεσία & Σενάριο: Κώστας Φιλιούσης